Kaapstad - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Karlien Kleine - WaarBenJij.nu Kaapstad - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Karlien Kleine - WaarBenJij.nu

Kaapstad

Door: Karlien

Blijf op de hoogte en volg Karlien

27 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Het is alweer een week geleden dat Erik me om half 3 thuis zou ophalen om meteen door te rijden naar t vliegveld, maar een groot ongeluk op de N2 zorgde ervoor dat Erik maar mondjesmaat vooruit kwam en dus ben ik uiteindelijk in m'n eigen auto naar t vliegveld gereden. De vlucht zou om 16.05 vertrekken, maar bleek vertraagd. Nog nooit zo blij geweest met een vertraging! Als Erik er rond vieren zou zijn, konden we nog mee. Gelukkig kon ik ons beiden inchecken. Uiteindelijk vlogen we pas om 17 uur. Maar wat een gestress. Twee uur later in Kaapstad, huurauto opgehaald en op weg naar B&B (gelukkig TomTom uit mijn auto meegenomen). Op de bovenste verdieping in een ogenschijnlijk gewoon woonhuis waren 3 gastenkamers. Na de spullen daar gedropt te hebben naar Kloof Street gelopen: een straat vol restaurantjes en cafeetjes, hip en heaving. We hebben bij Saigon heerlijk Vietnamees/Thais gegeten.
Vrijdagochtend om half 9 aan t ontbijt en daarna naar V&A (Victoria and Albert) Waterfront gelopen. Dan was verder dan gedacht, maar het was een stralende dag en onderweg veel moois van de stad kunnen zien. Nog net genoeg tijd voor een kopje koffie voordat we om 11 uur op de boot naar Robbeneiland gingen. Ruim een uur duurde de boottocht, van de boot in de bus waarin we werden rondgereden over het eiland en onderwijl werd ons de geschiedenis verteld. Er staan nl veel meer huizen en gebouwen op het eiland dan alleen de fameuze gevangenis. Ook nu wonen er nog mensen.
Vanaf het eiland hadden we prachtig uitzicht op de Tafelberg, die in vol ornaat te aanschouwen, want geen wolkje aan de lucht.
In de gevangenis werden we rondgeleid door een ex-gevange die ons de verschillende gebouwen duidde en zijn eigen verhaal vertelde. Erg indrukwekkend allemaal. De terugreis was wat rommelig: eerst was er geen boot, toen een klein bootje dat al snel vol was, toen kwam er een andere boot waar wij op gingen en toen kwam de boot van de heenreis ook nog aangevaren en bleek veel sneller te gaan. Al met al pas tegen vieren terug. Gevoel dat dag bijna voorbij was. Maar dat mag dan misschien in Durban zo zijn, Kaapstad is heeeeel anders: daar wordt nog laat gewinkeld (mega shopping mall bij V&A Waterfront) gegeten, (koffie) gedronken. Durban vs Kaapstad is als Alphen a/d Rijn vs Amsterdam, maar dan is A'dam nog weer een provinciestadje vergeleken met Kaapstad. Zoveel leuke winkeltjes, galerietjes, restaurantjes, steegjes en straatjes met gekleurde huizen. Volop genoten van dit alles!!
Dus nog door t winkelcentrum gelopen ('op zoek' naar verjaardagscadeau) en daarna daar heerlijk op terras van een restaurant gegeten, waar Erik ook al eens gegeten had.
Terug met de taxi naar Kloof street waar we koffie hebben gedronken. Kaapstad is duidelijk een studentenstad: overal jonge mensen (zie je in Durban ook bijna niet), dus ook in de koffietentjes.
Zaterdag lag de Tafelberg in de mist…. Maar de voorspellingen waren dat het zou opentrekken. Daarom eerst naar Hout Bay gereden, waar een leuke markt is. En idd: helemaal overdekt met weer van allerlei leuke lokale snuisterijen en gefröbel. Wat ze wel niet allemaal van dierenhuiden maken… en hoeveel prullaria met thema 'Africa' kunt kopen… Weer buiten nog steeds bewolkt. Naar Waterkant gereden: hippe buurt met aparte winkeltjes, gekleurde huisjes, etc etc. Wat we in Durban niet konden vinden: een winkel vol met scheerspiegels voor de badkamer en aangezien we een nieuwe badkamer krijgen, hier maar de spiegel gekocht… Geluncht en terug naar b&b om ons om te kleden en naar Albert Street te rijden, waar we 's avonds zouden eten, maar waar ook weer allemaal leuke winkeltjes zouden zitten. Nou, dat viel tegen: het was een hele brede rommelige straat dat een beetje achenebbis aandeed en alle winkels bleken om 3 uur dicht te gaan op zaterdag. Nadat we hadden uitgevonden waar ons restaurant zat, zijn we naar V&A Waterfront gereden, want onze cafeïne peil was wel heel laag. Daar een galerie bezocht, naar t aquarium gelopen (voor de volgende keer), openlucht optreden bijgewoond en toen weer naar Albert Street. We hebben daar gegeten bij the Pot Luck Club. Ongelooflijk lekker! Hele aparte gerechten, prachtig opgediend, bijzondere smaken bij elkaar. Echt helemaal af!!
Zondagochtend regende het en lag de Tafelberg helemaal in de mist. Dus dat blijft ook ons lijstje staan voor de volgende keer als we hier met de meiden eind mei komen. We hebben een road trip gemaakt over Chapman's Peak (bochtige weg rond berg en langs afgrond waar de meeste autocommercials worden opgenomen), naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop (waar Jan van Riebeeck in 1652 de eerste Ned kolonie stichtte). Maar helaas bijna nergens uitzicht.
Op de terugweg gestopt in Simons' Town voor lunch en in Kalk Bay voor koffie en rondslenteren. Nog net voor sluitingstijd waren we op landgoed Groot Constantia om daar wijn te proeven.
's Ochtends hadden we al berichtjes van Mango Airlines ontvangen dat onze vlucht vertraagd was, maar omdat alles dicht ging, zijn we toch maar naar t vliegveld gereden. In de lounge hebben we de tijd gedood met lezen, facetimen met Annette en eten. Uiteindelijk vlogen we pas om 22u en waren dus pas over twaalven thuis. Maar dat mocht gelukkig de goede sfeer van het heerlijke weekendje weg niet bederven. Kan niet wachten om er weer naartoe te gaan!!

• 27 Maart 2014 - 15:52

Remmy Kruijer:

Wat een belevenissen en indrukken in een paar dagen.

• 27 Maart 2014 - 18:10

Sonja:

He meis. Wat een prachtig verhaal weer. Ik ben jaloers op je. Wat heb ik dan een saai leven. Love you son.

• 28 Maart 2014 - 14:41

Astrid:

Wat is het leven toch zwaar....met dit blog beleven we jullie avonturen ook een beetje mee. Frans en ik vermaken ons in Alora. Ook zeker geen straf gr Astrid