Wat zijn de verschillen hier toch groot - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Karlien Kleine - WaarBenJij.nu Wat zijn de verschillen hier toch groot - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Karlien Kleine - WaarBenJij.nu

Wat zijn de verschillen hier toch groot

Door: Karlien

Blijf op de hoogte en volg Karlien

18 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Ons tripje naar the Gorge was rondut voortreffelijk! Hoe je met zulke simpele dingen het de mensen naar de zin kunt maken: welkomstbrief met lekkere hapjes op de kamer, turn down service (bedden opgeslagen, lampjes aan, chocolaatje op nachtkastje, badjassen met lavendel op bed klaar gelegd), heerlijk ontbijt, super diners met wijn, verwend worden in de spa en bij vertrek vonden we een glimmende auto met matjes voor de portieren om in te stappen.
Om nog maar te zwijgen van de kamer, zelden in zo'n mooie ruime kamer (eigenlijk een bungalowtje) met zo'n waanzinnig uitzicht (over de kloof) geslapen We hebben zaterdag een prachtige wandeling langs en over de kloof gemaakt (brug was best een beetje scary). En zondag zijn we naar gieren gaan kijken, maar helaas was het niet warm genoeg, waardoor niet genoeg thermiek in de lucht en dus voelden de gieren weinig aandrang om te gaan vliegen: kost ze dan teveel energie, want ze kunnen niet zweven.
Bij de Domino Foundation hadden ze 3 voorstellen voor mij: leerkrachten training geven over discipline, want het schijnt dat sommigen nog steeds met een stok/llineaal op de vingers van kinderen tikken/slaan, terwijl dat allang bij de wet verboden is. Nou dat zie ik dus helemaal niet zitten. Ik heb daar niet de juiste kennis voor en bovendien voel ik me daarbij op meerdere fronten niet op m'n gemak: ik sta dan waarschijnlijk als enige blanke voor een groep zwarte leerkrachten, ik ben niet opgegroeid met het ZA onderwijssysteem, ben voor zoiets gewoon ook niet zelfverzekerd genoeg. Het tweede voorstel was een naschoolse activiteit: de girls club begeleiden met hun eindejaarsfeest. Maar ook hier voel ik me niet toegeroepen: ik weet hier nog te weinig de weg om ze goed te kunnen begeleiden, bovendien kom ik met ideeën en in winkels met spullen, die zij waarschijnlijk niet kunnen betalen. Gelukkig was hun 3e voorstel precies wat ik wilde: kinderen in kleine groepjes helpen met Engels, soort remedial teaching dus. Omdat er in april heel veel vrije dagen zijn en ik begin mei naar Ned ga, daarna op vakantie en vervolgens niet weet hoe juli en augustus er uit gaan zien, heb ik afgesproken in sept te beginnen.
Gisteren ben ik naar twee weeshuizen op ongeveer een uur rijden van ons huis geweest. Eerst naar Mother of Peace, een weeshuis met 81 kinderen. Het was bijna een dorp, met een school voor kinderen tm 10 jaar, kerk en allemaal huisjes waar de kinderen wonen, het personeel en de vrijwilligers. Ik werd daar rondgeleid door Wilma, projectleidster van Be-More (organisatie, die vrijwilligerswerk organiseert vanuit Ned om hier min. 4 weken te komen werken.) Omdat onze dochters daar wel oren naar hebben, ging moeders op verkenning.
Per huis wonen er ongeveer 7 kinderen. Ze slapen allemaal in een bed, sommigen wel samen. De vrijwilligers hebben eigen huisjes met z'n vieren, ze slapen ook met z'n vieren op 1 kamer in stapelbedden. Behalve dat zoiets sowieso niet gratis is, je moet er best grof voor betalen, moeten de vrijwilligers ook nog zelf hun eten kopen en koken.
Daarna naar The Farm, een weeshuis met 54 kinderen, waaronder een tweeling van 2 maanden. Alle jongens samen slapen op 1 kamer: er stonden 5 stapelbedden, maar daarin slapen 13 jongens! Er wordt nu een nieuw gebouwtje met 2 kamers voor ze gebouwd, zodat ze naast een slaapkamer ook een huiskamer hebben. Nu zitten ze allemaal in de slaap/woonkamer van de meisjes. Alle kinderen jonger dan 5 jaar slapen op matrasjes op de vloer bij de huismoeder in de kamer Gelukkig zijn de sanitaire voorzieningen wel op orde en schoon. Dit project krijgt nog maar kort vrijwilligers van Be More en staat wat dat betreft nog meer in de kinderschoenen: minder structuur en begeleiding, maar daardoor ben je als vrijwilliger wel een stuk vrijer, kun je zelf meer initiatief nemen. Ik heb eea voor de meiden op een rijtje proberen te zetten, want het wordt nog moeilijk kiezen.
En dan vliegen we donderdag alweer naar Kaapstad. Tickets voor Robben Eiland zijn geboekt. Rest van het programma vullen we daar in. Is ook erg afhankelijk van het weer. Maar de voorspellingen zijn goed: volop zon, geen regen en overdag tussen de 21 en 25 graden en 's avonds 13-15 graden (truitje mee dus, want zulke lage temperaturen zijn we niet meer gewend). Maar grote kans dus dat we de Tafelberg in vol ornaat te zien krijgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlien

Actief sinds 04 Sept. 2013
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 17924

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 30 November -0001

Moving on again

Landen bezocht: